Pages

Perempuan Senang Memaafkan Tetapi Sukar Melupakan

Kenapa wujud ungkapan tersebut?
Dan kenapa mesti mention perkataan PEREMPUAN?

Sekarang mood raya dah habis.. Maka berakhir juga la episod bersalam-salaman
dan memohon kemaafan. Tahun depan kalau diberi umur yang panjang maka
episod itu pasti berulang kembali.Insyaallah.

Sejauh mana ungkapan kemaafan itu lahir dari lubuk hati yang ikhlas?
Dan sejauh mana kita ikhlas dalam memaafkan seseorang yang pernah membuat salah
pada kita?


Sekarang ini kita tinggalkan seketika bab bermaafan di pagi raya.
Fokus kepada KENAPA perempuan SENANG memaafkan tetapi SUKAR melupakan?

Situasi ini berjadi pada diri aku sendiri.Adakala semua ini buat aku berfikir, kenapalah
aku tidak di anugerahkan dengan sekeping hati yang sentiasa bersih dan ikhlas.
Bukan salah sesiapa apabila hati kita tidak bersih dan ikhlas.

Aku sendiri mudah memaafkan sesuatu kesalahan insan lain,tetapi jangan harap aku akan
melupakan setiap detik berlakunya kesalahan tersebut.Bunyinya agak kejam kan..
tetapi tidak pernah pulak aku bertindak membalas segala perlakuan tersebut pada mereka.
Jauh sekali untuk aku dendami.
Adakala aku rasa perkataan maaf yang diucapkan tak lebih dari untuk mendamaikan
sesuatu keadaan,tapi jauh disudut hati ia terlalu sukar dikepilkan bersama perkataan
ikhlas.

Kenapa mesti menyakiti hati sendiri dengan mengingati segala peristiwa yang mampu
menumpahkan air mata dan gelora dihati sendiri. Kenapa tidak lupakan sahaja?
Kenapa terlalu sukar untuk berbuat demikian?


Adakah perempuan bersikap seperti hardisk? atau lebih dari itu? Alangkah bagusnya kalu
kita bole scan dan format otak dan hati kita seperti hardisk..
Perempaun terlalu sensitif dan terlalu kuat daya ingatannya berbanding lelaki.

Lelaki pulak terlalu mudah melupakan,walhal kesalahan sendiri.Tidak pernah ada ingatankah
kepada segala peristiwa yang pernah terjadi?
kenapa terlalu mudah melupakan? Adakah kehidupan lelaki seringkas itu?Atau lebih
tepat banyak lagi perkara yang perlu diingati dan di fikirkan.

Berbeza sungguh memoro lelaki dengan perempuan. Tapi bukanla bermakna semua
lelaki mempunyai hati yang ikhlas dengan ungkapan maaf merekakan..
Begitu jugak perempuan..tak la bermakna mereka begitu kejam dan tidak memiliki
hati yang ikhlas,cuma kami ni terlebih bekalan memori =)


Kalu untuk mengingati segala yang berlaku 10tahun yang lepas pun,otak perempuan tentu sekali boleh bayangkan satu persatu umpana slide show..

Perempuan jugak mudah mengungkit segala-galanya apabila bergaduh kan.. sebab itu kot
segala-galanya menjadi sentiasa segar bugar di benaknya.
Bukanla untuk didendami,tapi sekadar untuk dijadikan ingatan dan peringatan dihari muka.

Akhir kata, aku sendiri pun belum berjaya format otak aku puntuk melupakan segala suka duka
yang pernah dilalui.. Insyaallah akan berkekalan di benak aku..Dan aku harap
ia tidak akan menjadi barah,cukupla ia sekadar sebuah cerita kehidupan semata-mata.

6 comments:

  1. memang susah nak lupa.
    sampai sekarang
    masih melekat

    ReplyDelete
  2. kite pn....satu inci cerita pn takpernah terlupe..

    woit...lme btol ilang...rindu la kau kak..ngeh!

    ReplyDelete
  3. anisa~ melekat samapi bila2 ke tu? =)

    nuyul ~ tq =)

    odah ~ hamboi2 seinci pun tk terlepas ek..

    lama menghilang bukan bermakna hilang, cuma sekarang dah pandai buat2 sibuk ! hahahaha..

    miss u to bebeh!

    ReplyDelete

Hati2 drop comment tu.. kang kena ngorat =)