Pages

[HR] Gaji Sikit,Otak Lambat Pickup.


Petang ni aku nak luahkan kekeliruan,ketidakpahaman dan dengan segala kata yang bermaksud tidak.

Ok.Aku tk pastila sama ada aku yang jenis tak laju berfikir atau diaorang yang tak pernah berfikir.
Ok sekali lagi.Diaorang yang aku maksudkan adalah manusia di department human resources dan admin.
Ok,berbalik kepada kenapa dan apa yang cuba aku persoalkan.Logik ke seorang pegawai HR [human resources] mempertikaikan soal gaji? ok relex dulu.Aku reka sebuah ceritala, bagi mudah difahami,kalu tak faham jugak korag boleh lempang aku laju-laju kerana gagal menerangkan dengan berakal.

Ni aku nak cerita,korang baca erk..

Pada suatu hari aku menghadirkan diri untuk disoal siasat untuk menjadi artis dibawah naungan KRU.ok.4 orang penemuduga yang semuanya terdiri dari orang-orang HR.Semua yang buta soal seni,tone,dan segala berkaitan kesenian.semua itu dusta.Situasi biasa sebagai calon yang bakal ditemuduga oleh orang bijak pandai,tentu sekali hati berdebar-debar.Segala surah sudah dibawa.Tiba masa aku dijemput masuk oleh seseorang.JAntung makin berdebar,melihat penemuduga segak bertali leher.Bermuka kerek tak berapa nak kacak.

Setelah berkenalan tak sampai 2minit suku.Diaorang berempat mula memaksa aku untuk bercerita segala-galanya sehinggakan aku jadi malu.bohong.
Aku malas nak cerita panjang-panjang tapi aku tertarik dengan pertanyaan dan info yang di beritahu kepada aku.Dialog bermula

HR : cik i,cik i tahu tak berapa gaji yang kami tawarkan?

Cik i : kurang pasti..

HR : cik i ,agak-agak berapa?

Cik i : ermm maybe RM ++++ jer kot

HR : Meleset jauh tu cik i..

Cik i : tersenyum simpul..[dalam hati dah berperang,gila babas murah!]

HR : kami tawarkan gaji yang rendah sahaja,mcm mana?

Cik i : senyum lagi

HR : cik i,gaji u lagi tinggi dari gaji yang kami tawarkan,kenapa cik i apply kerja di CO kami?

Cik i : Saje mencuba angin di Co yang mempunyai nama yang gagah dan sihat!.

HR : gaji yang kami tawarkan tak berbaloi dan tak mungkin untuk cik i boleh survive hidup cik i.
Kami tak yakin cik i atau calon lain boleh survive kehidupan dengan nilai gaji yang kami tawarkan.Walaupun jawatan yang tinggi tapi nilai gaji kami masih rendah.Dan bla bla bla

Cik i : senyum sambil menyumpah [ gila punya HR siko aku pulak]

Ok,la sempai situ je dulu pasal tu cerita itu.

Keluar je dari bilik tu,aku terjah kawan aku yang telah melibatkan diri dengan CO tersebut.
Aku tanya soal gaji dengan jawatan yang ditawarkan.Rupanya benar.
Sial gila murah.Nak makan pasir?.

Aku,tak dan berfikir apabila seorang HR boleh mempersoalkan soal gaji yang terlalu rendah, tapi kenapakah Hr tidak amik tindakan untuk mengatasi masalah tidak boleh survive tersebut.
Sedangkan seoarng HR boleh membuat proposal untuk kenaikan gaji.
Koreang bayangkan seorang HR boleh bercerita soal ketidakcukupan gaji tapi masih tidak bertindak.Tak ke lambat fikir tu..
Korang faham tak cerita aku tu? "Aku" tu bukan bermaksud aku tau.



2 comments:

  1. silent ~ yap,part gaji menjadi keutamaan.aku kerja kerana gaji jugak

    ReplyDelete

Hati2 drop comment tu.. kang kena ngorat =)