Pages

SEPANG KEDERANG

Pagi ni saya nak berkongsi sedikit ilmu.Mungkin ada yang dah tahu,dan dah
biasa menggunakan perkataan ini.

Saya terpanggil untuk mencari maksud SEPANG KEDERANG kerana seorang kawan saya dari
kelantan menanyakan apa itu SEPANG KEDERANG.
Sedangkan masa tu jugakla itu perkataan baru bagi saya.

Baru-baru ini saya dan famili dalam perjalanan ke kenduri telah singgah di satu kedai yang agak
kampung sikit,tempat orang-orang "lama" lepak.
Sambil tunggu menu sampai,saya pantas membelek-belek botol yang berada diatas meja saya park.Saya terbaca ada satu perkataan SEPANG KEDERANG.
Laju jer saya bertanya pada ibu,apa itu SEPANG KEREDANG.Sedangkan sudah jelas pada botol air tersebut SEPANG KEDERANG adalah sejenis akar kayu.


Sepang Kederang

Sepang kederang adalah sejenis nama bagi akar kayu
@ rempah yang boleh dijadikan ubat dan ramuan dalam jamu
@ maajun mahupun air rebusan.


Sebelum ini saya tak pernah tahu wujudnya perkataan SEPANG KEDERANG, agak tak maju
la saya ni kan.
Sedangkan ada orang cakap orang Terengganu suka menggunakan perkataan tersebut ketika
marah.Haip! saya orang Terengganu ke tak erk? =)

Sebagai contoh penggunaan ayat bagi SEPANG KEDERANG =)


contoh ayat
"sepang kederang sungguh budak ni,
aku tunggu dari takdi dok mari-mari lagi.. berakor doh"


Apa kena mengena akar kayu dengan perasaan marah erk?





Okla,setakat itu sahaja ilmu pagi ni,saya mahu keluar ke bank sekejap..


gambar belum di jumpai,sila cari sendiri,dan jgn lupa share

13 comments:

  1. err..sy xfhm apa2..sy org johor jati..hik3

    ReplyDelete
  2. "suka hati mung je ork kate ke aku...base sepang kederang sungguh la..."

    hehe..betul ke...?ni first time dengar..tu pon td g tny kawan..gigih betol sampai tanya orang.

    ReplyDelete
  3. fikaryna ~ da tanya blm?

    iema ~ saya pulak kayu jati =)

    adilla ~ org tganu ka?

    dah check da..pgunaan bahasa tu tepat la kot hehehehe..
    rajin usaha erk.. rajin cari ilmu la ni ..bagus2..


    sepang kderang sungguh!

    ReplyDelete
  4. yuhuu..;)

    wahh, ingat nama kueh tadi..dah terbayang karipap cuma takde inti jerr..hehe

    bgslar, blja bhasa org len..mn tau nnt klu ader jodoh ngn org sana dah leyh cakap..

    mok, sepang kederang satu..hi3

    ReplyDelete
  5. sepang kederang??
    huhuhuhu nama cam klasik siot
    bahasa sanskrit tingkat tinggi.

    keh2
    kaitan?? sbb sepang kederang
    bunyik cam sepak terajang.
    dats why ada kaitan
    antara akar kayu sepang kederang n marah.


    wakkakakaka


    >>___<<

    ReplyDelete
  6. kalo huduh sepang tu tahu la hehehe

    ReplyDelete
  7. fazrul ~ jgn memandai mtk sepang kederang.. bahaya :p


    Frodo ~ sepak terajang bunyi mcm
    sepang kederang..

    boleh pakaila kot di gunakan tika marah =)


    heart ~ huduh sepang? adakah sama dgn huduh mcm akar kayu?

    ReplyDelete
  8. salam ziarah..
    hehe..kite pun d0k pen0h jupe..d0k tahu pun sepang kederang nie menda ape..jarang mar0h k0t.. thanz 4 sharing! =)

    ReplyDelete
  9. Azrai ~ sepang kederang tu akar kayu la.. =) tapi org tganu yg agak veteren suka guna time marah. tu mgikut apa yg whitebird cari info la


    sama-sama =)

    ReplyDelete
  10. uiks!
    wah..
    thanx!
    baru tau la..
    hehehe

    ReplyDelete
  11. jantan ~ baru tahu gak erk.. samala kite =)

    ReplyDelete
  12. Saya ada jumpa satu website yg jual sepang kederang.

    Sesiapa yg xtahu nk beli kt mana boleh beli kt website tu...

    ni linkny : http://diqziz.com/herbal

    ReplyDelete

Hati2 drop comment tu.. kang kena ngorat =)