Pages

Bila Sang Raya Mengganggu Anak Cucu Adam

Aku nak tanya korang yang terbaca entri nie.

Korang percaya tak kisah hantu,jin,jembalang yang sering mengganggu?

Kisah realiti.bukan pengaruh dari cerita-cerita seram atau terlalu banyak membaca bahan bacaan yang sering dihidangkan dengan cerita momok seperti mastika.

Korang tak percaya?

Memang benar makhluk Allah itu jugak wujud dimuka bumi ini,tapi sejauh manakah makhluk-makhluk ini mengganggu kaum cucu Adam sampai hilang ketenteraman untuk miliki perkataan aman.
Dulu aku antara orang yang tidak terlalu mengambil serius dengan cerita-cerita gangguan walaupun dari kalangan sedara mara mahupun sahabat sendiri,sebab aku sering memiliki fikiran "alah banyak tambah dah tu,bagi sedapkan cerita"..
Tapi hari ini aku alami sendiri gangguan-gangguan berbentuk usikan yang mampu buat aku tidur memeluk surah yassin,dan tak putus-putus membacanya.

Korang bayangkan tiap-tiap minggu ada jer orang terdekat aku hesteria.Meracau.Seram beb bila insan yang kita kenali tetiba berubah suara dan lakunya.Suara dan lakunya mirip si pelaku.Tapi milik siapakah "benda" itu? siapakah pelakunya atau tuanya?

Menurut ustat yang datang ke rumah malam tadi,"benda" yang mengganggu itu adalah "sang raya".Sang raya yang sekarang dimiliki.Ustat pernah cuba menarik sang raya dengan ayat kursi, tetapi tidak berjaya menarik kerana setelah sang raya hampir berjaya ditarik, tuan sang raya akan menyeru sang raya untuk pulang kepangkuanya. Nauzubillah..

Tapi itulah hakikatnya.Bukan seorang ustat yang telah dijemput,kebanyakanya serrender,bukan bermakna ustat-ustat tersebut tunduk pada kuasa iblis tapi ilmu di dada belum capai tahap yang sesuai.
Sebelum ini rumah kami aman tanpa ada rasa takut,tapi sekarang tidur aku dalam keadaan terang berlampu.Hilang seketika nikmat tenang dihati,iblis terlalu licik memperdayakan anak cucu adam.Iblis laknatullah.

Gambaran sang raya tersebut berbulu hitam dan berbadan sebesar meja makan 6 kerusi. Makhluk itulah yang sering mencekik orang sekeliling kami.Mak sering sesak nafas berlawan dengan iblis tersebut yang menyerang ketika tidur.

Percaya atau tidak sepupu aku yang sekarang menuntut di UiTM Shah Alam menderita di sanatu oleh lelaki yang sukakan dia.Segala usus dan organ dalaman sepupu aku kini semakin teruk di makan oleh "benda" itu.Sehinggakan ustat tersebut memberitahu yang sepupu aku andai ada jodoh sekali pun tapi tak mungkin boleh mengandung,kecuali dengan izin ALLAH SWT.Sepupu aku terkena santau melalui makanan.Dan makanan itula yang menjadi darah daging yang "memakan" segala organ dalaman dia sekarang.Santau ini tiada kaitan dengan sang raya.Aku nak bercerita banyak pun takut,berdiri bulu roma aku ni..

Tak percaya? Aku tak paksa percaya.Aku pun dulu mcm korang,tapi bila terkena aku percaya kesilapan manusia sendiri berdamping dengan iblis untuk kesenangan dunia.
Adakala aku terfikir sendiri kenapa si pengamal mesti tunduk pada makhluk itu? Tak takut ke pada azab Allah? Tak takut ke andai suatu hari nanti makhluk itu meminta yang bukan-bukan?

Alhamdulillah,malam tadi ustat tersebut menyatakan aku terselamat dari di dampingi atau usikan oleh sang raya,cuma ustat tersebut mengatakan yang aku terlalu banyak berfikir sehinggakan kepala aku menjadi "berat", dan aku jugak sedikit lemah semangat.

Ustat muda itu memagar bilik bilik tidur,kawasan rumah dan membekalkan aku dengan limau untuk dibuat mandi bagi memulihkan semangat.

Ustat itu ada memberitahu yang iblis belaan akan lari apabila tahu ada orang ingin berubat, tepi penyakit sihir atau santau akan tunggu untuk berdepan dengan si pengubat,
Nauzubillah.Bahan yang digunakan oleh ustat muda itu adalah garam,lada hitam dan kacan hijau selain tak putus2 membaca Surah yassin dengan jelas.

Nota : Ya Allah, kami harap dengan ikhtiar yang kami semua lalukan tidak membawa kami kepada berlakunya syirik. Nauzubillah.



4 comments:

  1. seramnya..
    ssmoga kita sama2 dijauhkan daripada benda2 macamtu...

    ReplyDelete
  2. nauzubillah.. sudah diingatkan Allah agar jgn sesekali kita berdampingan dgn jin meskipun jin ISLAM..

    ReplyDelete
  3. Hafiz ~ manusia makin jahil.. tak masuk akal berdamping dgn jin, iblis. ikut telunjuk iblis.

    =(

    ReplyDelete

Hati2 drop comment tu.. kang kena ngorat =)