Pages

HDR la sangat Cik Kita nie

Duduk lepak jer kat pejabat bosan ler..

Banyak masa yang terbuang sebab aku seorang yang pemalas nak buat rajin.Tetiba macam nak cuba buat HDR.HDR ni bermaksud high dynamic range imaging.

Tapi reti ke aku? Jawapan mudah,manala aku pernah reti mengHDRkan gambar.Apa yang aku selalu baca ialah gambar yang nak diHDRkan tu mestilah sesuai.Bukan main sebat jer.Tak elok untuk kesihatan mata bila diHDRkan nanti.

Gambar yang sesuai diHDRkan biasanya aku lihat sifu menggunakan gambar pemandangan, yang ada sekurangnya 2 tone kaler.Unsur alam biasanya menjadi pilihan penggemar otai untuk mengHDRkan gambar mereka.Aku nak cerita pun aku jenis buta HDR jugak.Tapi objek seperti orang bagi aku tak sesuai sangat.Ada otai HDR jugak berpendapat seperti itu.Aku nak bagi tips HDR memang aku tak kan berjaya punyala,korang rajin-rajinla bertanya dan belek-belek kat internet erk.

Semalam,aku keluar ke site dalam edisi membuang kebosanan dan kelaparan.Sampai satu tempat tu aku memang suka snap gambar,dan aku teruskan minat aku yang satu ni.
Hasil memang tak cun,tapi wanra langit yang membiru buat aku terpikat untuk cuba HDRkan gambar tersebut.Tak salah mencubakan walaupun hasilnya jelek.HDR tak semestinya lebam-lebamkan..gambar tak semestinya panas jugak kan..
Korang tengokla hasilnya dulu ok..aku pun nak tergelak tengok..aku guna teknik HDR tau,bukan ejas kaler bagi terang.Nak kutuk pun aku terima,aku positif jer.



Ni pulak aku pinjam gambar HDR dari OTAI2




No comments:

Post a Comment

Hati2 drop comment tu.. kang kena ngorat =)